Skip to content
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna BAAS

Centrum Logopedyczno-Psychologiczne „BAAS” Legnica

Terapeuci z powołania i wykształcenia. Pracujemy skutecznie i cieszymy się rezultatami razem z naszymi pacjentami. Legnica. W przypadku zajęć zorganizowanych dojeżdżamy w rozsądnym zasięgu.

LEGNICA, CHOJNOWSKA 96C
REJESTRACJA PN.-PT. 08:00-16:00
Menu
  • Specjalizacje
    • Surdologopeda – Legnica
    • Logopeda – Legnica
      • Logopeda ASD Legnica
      • Terapia mowy – Autyzm – Legnica
      • Afazja u dzieci – terapia Legnica
      • Opóźniony rozwój mowy – Legnica
      • Terapia miofunkcjonalna – Legnica
    • Psycholog – Legnica
    • Neurologopeda – Legnica
    • Pedagog – Legnica
  • Kadra
    • Adrianna Zbińska
    • Agnieszka Paśnik
    • Ewelina Piskorowska
    • Magdalena Wiszniewska
  • O nas
    • Zanim się umówisz…
    • Umów wizytę telefonicznie
    • Rejestracja On-Line
    • Cennik
    • Jak dojechać?
    • Dane formalne
  • Regulaminy
    • Polityka prywatności
    • Regulamin RODO serwisu Centrum „BAAS”
    • Regulamin przebywania na terenie Centrum „BAAS”
    • Regulamin Centrum „BAAS” – Wyciąg skrócony
    • Szczegóły techniczne serwisu
    • Klauzula Informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w przypadku badań Neuroflow®
  • Darmowe pomoce
    • Kolorowanki dla najmłodszych
    • Różnicowanie głosek /cz/ i /c/
    • Zagadki dźwiękowe – wyrażenia dźwiękonaśladowcze
    • Wyprawa Tomka – głoska /t/
    • Tomek – sekwencje
    • Lista Lucynki. Utrwalanie głoski /l/
    • Sekwencje dla najmłodszych
  • Blog
    • Wasze prace
  • Trudności w mowie i komunikacji
    • Niedokształcenie mowy o typie afazji (DLD)
    • Spektrum autyzmu (ASD)
    • Dyslalia (wady wymowy)
    • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)
    • Dyzartria i inne zaburzenia neurologiczne
    • Jąkanie (zaburzenia płynności mowy)
    • Mutyzm
    • Dzieci z trudnościami słuchowymi
    • ORM – Opóźniony rozwój mowy
    • Afazja u dorosłych (nabyta)
    • Terapia miofunkcjonalna
  • Współpraca
    • Chcę być specjalistą Centrum „BAAS”
    • Zajęcia w przedszkolach / żłobkach
    • Logorytmika w przedszkolach
    • Praktyka
  • Linki
    • Sklep
    • FB
    • Filmy Neuroflow

Opóźniony rozwój mowy (ORM)

Czym jest ORM?
Opóźniony rozwój mowy to sytuacja, w której dziecko zaczyna mówić później niż rówieśnicy lub jego mowa rozwija się wolniej. Może to dotyczyć zarówno pierwszych słów, budowania zdań, jak i rozumienia języka. ORM nie zawsze oznacza poważne zaburzenie, ale jest sygnałem, że warto przyjrzeć się rozwojowi dziecka bliżej i skonsultować go ze specjalistą.

Opóźniony rozwój mowy - ORM - terapia w Centrum BAAS
Opóźniony rozwój mowy – ORM – terapia w Centrum BAAS

Jak rozpoznać ORM?
Najczęściej rodzice zauważają, że dziecko w wieku 2–3 lat mówi niewiele, używa pojedynczych słów albo wciąż posługuje się głównie gestami. Zdarza się, że rozumie proste polecenia, ale ma trudności z samodzielnym formułowaniem wypowiedzi. ORM może być stanem przejściowym, ale u części dzieci wiąże się z późniejszymi trudnościami w komunikacji czy nauce czytania i pisania – dlatego tak ważna jest wczesna diagnoza.

Wsparcie terapeutyczne przy ORM
Terapia logopedyczna skupia się na rozwijaniu słownika, budowaniu pierwszych zdań i wspieraniu rozumienia mowy. Ważne jest też stymulowanie komunikacji w codziennych sytuacjach – podczas zabawy, czytania książek, rozmów przy stole. Terapia zawsze jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka i przebiega w atmosferze zabawy, aby dziecko czuło się bezpiecznie i chętnie podejmowało aktywność językową.

Rola rodziców i otoczenia
Rodzice mają ogromny wpływ na rozwój mowy dziecka. To oni tworzą bogate środowisko językowe – poprzez rozmowę, opowiadanie, wspólne czytanie i zadawanie pytań. W terapii uczą się, jak wspierać rozwój komunikacji na co dzień i jak wzmacniać motywację dziecka do mówienia. Wczesne wsparcie logopedyczne pomaga nie tylko „dogonić rówieśników”, ale też budować solidne fundamenty dla dalszej nauki i relacji społecznych.

Jak często występuje ORM?
Opóźniony rozwój mowy to jedna z najczęstszych przyczyn wizyty u logopedy. Wielu rodziców zgłasza się z obawą, że dziecko mówi mniej niż rówieśnicy – i często to właśnie szybka konsultacja pozwala wychwycić, czy mamy do czynienia z naturalnym tempem rozwoju, czy z trudnością wymagającą terapii.

Wpływ ORM na inne obszary rozwoju
Trudności językowe mogą wpływać nie tylko na komunikację, ale też na emocje i relacje dziecka. Maluch, który ma problem z wyrażaniem siebie, może szybciej się zniechęcać, unikać kontaktów z rówieśnikami albo reagować frustracją. Dlatego tak ważne jest, by wspierać rozwój mowy w atmosferze akceptacji i cierpliwości.

Dlaczego wczesne wsparcie jest ważne?
Im szybciej dziecko otrzyma pomoc, tym łatwiej nadrabia zaległości i buduje solidne fundamenty do dalszej nauki. Wczesna interwencja logopedyczna zmniejsza ryzyko późniejszych trudności w czytaniu, pisaniu i nauce szkolnej.


Zobacz również

  • Afazja u dorosłych (nabyta)
  • Dyslalia (wady wymowy)
  • Dyzartria i inne zaburzenia neurologiczne
  • Dzieci z trudnościami słuchowymi
  • Jąkanie (zaburzenia płynności mowy)
  • Mutyzm
  • Niedokształcenie mowy o typie afazji (DLD)
  • Spektrum autyzmu (ASD)
  • Terapia miofunkcjonalna
  • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)

Ostatnie wpisy

  • Nowa praca – dzieło Kuby S.
  • Nowa praca – Hanna, Julita i…
  • Nowa praca – Jak wyobrażasz sobie panią Adę logopedę?
  • Kolorowanki uzupełnione!
  • Jajcarska piłka nożna 2024!

Kategorie

  • Logopeda Legnica
  • Neurologopeda Legnica
  • Ogólne
  • Pedagog Legnica
  • Psycholog Legnica
  • Surdologopeda Legnica
  • Wasze prace

Centrum Logopedyczno-Psychologiczne „BAAS” Legnica 2025