Skip to content
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna BAAS

Centrum Logopedyczno-Psychologiczne „BAAS” Legnica

Terapeuci z powołania i wykształcenia. Pracujemy skutecznie i cieszymy się rezultatami razem z naszymi pacjentami. Legnica. W przypadku zajęć zorganizowanych dojeżdżamy w rozsądnym zasięgu.

LEGNICA, CHOJNOWSKA 96C
REJESTRACJA PN.-PT. 08:00-16:00
Menu
  • Specjalizacje
    • Surdologopeda – Legnica
    • Logopeda – Legnica
      • Logopeda ASD Legnica
      • Terapia mowy – Autyzm – Legnica
      • Afazja u dzieci – terapia Legnica
      • Opóźniony rozwój mowy – Legnica
      • Terapia miofunkcjonalna – Legnica
    • Psycholog – Legnica
    • Neurologopeda – Legnica
    • Pedagog – Legnica
  • Kadra
    • Adrianna Zbińska
    • Agnieszka Paśnik
    • Ewelina Piskorowska
    • Magdalena Wiszniewska
  • O nas
    • Zanim się umówisz…
    • Umów wizytę telefonicznie
    • Rejestracja On-Line
    • Cennik
    • Jak dojechać?
    • Dane formalne
  • Regulaminy
    • Polityka prywatności
    • Regulamin RODO serwisu Centrum „BAAS”
    • Regulamin przebywania na terenie Centrum „BAAS”
    • Regulamin Centrum „BAAS” – Wyciąg skrócony
    • Szczegóły techniczne serwisu
    • Klauzula Informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w przypadku badań Neuroflow®
  • Darmowe pomoce
    • Kolorowanki dla najmłodszych
    • Różnicowanie głosek /cz/ i /c/
    • Zagadki dźwiękowe – wyrażenia dźwiękonaśladowcze
    • Wyprawa Tomka – głoska /t/
    • Tomek – sekwencje
    • Lista Lucynki. Utrwalanie głoski /l/
    • Sekwencje dla najmłodszych
  • Blog
    • Wasze prace
  • Trudności w mowie i komunikacji
    • Niedokształcenie mowy o typie afazji (DLD)
    • Spektrum autyzmu (ASD)
    • Dyslalia (wady wymowy)
    • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)
    • Dyzartria i inne zaburzenia neurologiczne
    • Jąkanie (zaburzenia płynności mowy)
    • Mutyzm
    • Dzieci z trudnościami słuchowymi
    • ORM – Opóźniony rozwój mowy
    • Afazja u dorosłych (nabyta)
    • Terapia miofunkcjonalna
  • Współpraca
    • Chcę być specjalistą Centrum „BAAS”
    • Zajęcia w przedszkolach / żłobkach
    • Logorytmika w przedszkolach
    • Praktyka
  • Linki
    • Sklep
    • FB
    • Filmy Neuroflow

Dyslalia (wady wymowy)

Czym jest dyslalia?
Dyslalia to jedno z najczęstszych zaburzeń mowy u dzieci. Oznacza nieprawidłową wymowę jednej lub kilku głosek – np. seplenienie (trudności przy głoskach „s, z, c, dz”), rotacyzm (problemy z „r”) czy kappacyzm/gammacyzm (trudności przy „k” i „g”). W przypadku dyslalii wielorakiej dziecko ma trudności z wieloma głoskami jednocześnie, co może utrudniać zrozumienie jego wypowiedzi.

Dlaczego warto reagować?

Dyslalia - wady wymowy - terapia Centrum BAAS
Dyslalia – wady wymowy – terapia Centrum BAAS

Choć rodzice często słyszą, że „dziecko z tego wyrośnie”, w rzeczywistości wiele wad wymowy utrwala się, jeśli nie są korygowane. Mogą one później wpływać nie tylko na wyraźność mowy, ale też na naukę czytania, pisania, a nawet na poczucie pewności siebie dziecka w kontaktach z rówieśnikami.

Terapia logopedyczna w dyslalii
Terapia polega na wywołaniu prawidłowej głoski, a następnie jej utrwalaniu w sylabach, słowach, zdaniach i swobodnych wypowiedziach. W pracy nad wymową logopeda wykorzystuje elementy zabawy, ruchu i rytmu, aby ćwiczenia były dla dziecka atrakcyjne. W przypadku dyslalii wielorakiej terapia jest zwykle dłuższa i wymaga konsekwencji oraz zaangażowania rodziny.

Rola rodziców
Rodzice odgrywają ważną rolę w codziennym utrwalaniu prawidłowych wzorców mowy. Regularne, krótkie ćwiczenia w domu oraz zwracanie uwagi na poprawną artykulację w codziennych rozmowach znacząco przyspieszają efekty terapii. Najlepsze rezultaty osiąga się, gdy dziecko czuje, że nauka poprawnej wymowy to zabawa i wspólna przygoda.

Kiedy zgłosić się do logopedy?
Wady wymowy są naturalne w pierwszych latach życia, ale jeśli utrzymują się przez dłuższy czas albo utrudniają zrozumienie dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą. Wskazaniem jest m.in. brak głoski „r”, seplenienie międzyzębowe czy nieprawidłowa wymowa kilku głosek jednocześnie. Wczesna reakcja zapobiega utrwalaniu się błędnych wzorców i przyspiesza terapię.

Dyslalia a inne funkcje
Czasem trudności artykulacyjne wiążą się z nieprawidłowym oddychaniem, połykaniem czy napięciem mięśni w obrębie jamy ustnej. Dlatego w terapii logopeda może łączyć klasyczne ćwiczenia artykulacyjne z terapią miofunkcjonalną.

Znaczenie wsparcia emocjonalnego
Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym coraz bardziej zwracają uwagę na to, jak mówią. Brak zrozumienia przez innych lub reakcje rówieśników mogą powodować frustrację i spadek pewności siebie. Wczesna i skuteczna terapia pomaga nie tylko poprawić wymowę, ale też wspiera poczucie wartości i komfort w kontaktach społecznych.


Zobacz również

  • Afazja u dorosłych (nabyta)
  • Dyzartria i inne zaburzenia neurologiczne
  • Dzieci z trudnościami słuchowymi
  • Jąkanie (zaburzenia płynności mowy)
  • Mutyzm
  • Niedokształcenie mowy o typie afazji (DLD)
  • Opóźniony rozwój mowy (ORM)
  • Spektrum autyzmu (ASD)
  • Terapia miofunkcjonalna
  • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)

Ostatnie wpisy

  • Nowa praca – dzieło Kuby S.
  • Nowa praca – Hanna, Julita i…
  • Nowa praca – Jak wyobrażasz sobie panią Adę logopedę?
  • Kolorowanki uzupełnione!
  • Jajcarska piłka nożna 2024!

Kategorie

  • Logopeda Legnica
  • Neurologopeda Legnica
  • Ogólne
  • Pedagog Legnica
  • Psycholog Legnica
  • Surdologopeda Legnica
  • Wasze prace

Centrum Logopedyczno-Psychologiczne „BAAS” Legnica 2025