Skip to content
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna BAAS

Centrum Logopedyczno-Psychologiczne „BAAS” Legnica

Terapeuci z powołania i wykształcenia. Pracujemy skutecznie i cieszymy się rezultatami razem z naszymi pacjentami. Legnica. W przypadku zajęć zorganizowanych dojeżdżamy w rozsądnym zasięgu.

LEGNICA, CHOJNOWSKA 96C
REJESTRACJA PN.-PT. 08:00-16:00
Menu
  • Specjalizacje
    • Surdologopeda – Legnica
    • Logopeda – Legnica
      • Logopeda ASD Legnica
      • Terapia mowy – Autyzm – Legnica
      • Afazja u dzieci – terapia Legnica
      • Opóźniony rozwój mowy – Legnica
      • Terapia miofunkcjonalna – Legnica
    • Psycholog – Legnica
    • Neurologopeda – Legnica
    • Pedagog – Legnica
  • Kadra
    • Adrianna Zbińska
    • Agnieszka Paśnik
    • Ewelina Piskorowska
    • Magdalena Wiszniewska
  • O nas
    • Zanim się umówisz…
    • Umów wizytę telefonicznie
    • Rejestracja On-Line
    • Cennik
    • Jak dojechać?
    • Dane formalne
  • Regulaminy
    • Polityka prywatności
    • Regulamin RODO serwisu Centrum „BAAS”
    • Regulamin przebywania na terenie Centrum „BAAS”
    • Regulamin Centrum „BAAS” – Wyciąg skrócony
    • Szczegóły techniczne serwisu
    • Klauzula Informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych w przypadku badań Neuroflow®
  • Darmowe pomoce
    • Kolorowanki dla najmłodszych
    • Różnicowanie głosek /cz/ i /c/
    • Zagadki dźwiękowe – wyrażenia dźwiękonaśladowcze
    • Wyprawa Tomka – głoska /t/
    • Tomek – sekwencje
    • Lista Lucynki. Utrwalanie głoski /l/
    • Sekwencje dla najmłodszych
  • Blog
    • Wasze prace
  • Trudności w mowie i komunikacji
    • Niedokształcenie mowy o typie afazji (DLD)
    • Spektrum autyzmu (ASD)
    • Dyslalia (wady wymowy)
    • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)
    • Dyzartria i inne zaburzenia neurologiczne
    • Jąkanie (zaburzenia płynności mowy)
    • Mutyzm
    • Dzieci z trudnościami słuchowymi
    • ORM – Opóźniony rozwój mowy
    • Afazja u dorosłych (nabyta)
    • Terapia miofunkcjonalna
  • Współpraca
    • Chcę być specjalistą Centrum „BAAS”
    • Zajęcia w przedszkolach / żłobkach
    • Logorytmika w przedszkolach
    • Praktyka
  • Linki
    • Sklep
    • FB
    • Filmy Neuroflow

Spektrum autyzmu (ASD)

Trudności komunikacyjne w ASD

Spektrum autyzmu - terapia Centrum BAAS
Spektrum autyzmu – terapia Centrum BAAS


Dzieci w spektrum autyzmu rozwijają się w różnym tempie i w bardzo indywidualny sposób. Spektrum autyzmu jest bardzo zróżnicowane – nie ma jednego obrazu autyzmu, a każde dziecko rozwija się i komunikuje w inny sposób. Jednym z najczęściej obserwowanych wyzwań są trudności w komunikacji – zarówno werbalnej (mowa), jak i niewerbalnej (gesty, mimika, kontakt wzrokowy). Dzieci mogą mieć problem z rozumieniem intencji innych osób, prowadzeniem rozmowy czy dostosowywaniem wypowiedzi do sytuacji. Niektóre dzieci w ogóle nie rozwijają mowy werbalnej, inne mówią, ale mają trudności z jej funkcjonalnym użyciem w relacjach społecznych. Wg aktualnych klasyfikacji (DSM-5) trudności w komunikacji idą w parze z charakterystycznymi wzorcami zachowań i zainteresowań – dlatego wsparcie musi obejmować całość funkcjonowania dziecka.

Terapia wspomagająca rozwój mowy u dzieci z ASD
Terapia logopedyczna zawsze zaczyna się od diagnozy i uwzględnienia mocnych stron dziecka. Cele mogą obejmować rozwijanie komunikacji werbalnej, stosowanie systemów wspomagających i alternatywnych (AAC), pracę nad rozumieniem i budowaniem zdań, a także wspieranie umiejętności komunikacji niewerbalnej. Ważne jest też ćwiczenie umiejętności społecznych – np. naprzemienności, zadawania pytań, wyrażania potrzeb. Terapia bywa długofalowa, ale zawsze dopasowana do możliwości i tempa dziecka.

Rola rodziców i otoczenia
Rodzice i opiekunowie są kluczowym elementem terapii. To oni tworzą codzienne środowisko językowe, w którym dziecko utrwala nowe umiejętności. Podczas sesji uczą się, jak wspierać rozwój komunikacji w domu, jak stosować strategie AAC i jak reagować na trudności komunikacyjne dziecka. Równie ważna jest współpraca z nauczycielami i innymi specjalistami (psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej), aby wsparcie było spójne i konsekwentne.

Dlaczego warto zacząć wcześnie?
Badania pokazują, że wczesna interwencja logopedyczna i terapeutyczna u dzieci ze spektrum autyzmu znacząco zwiększa szanse na rozwój komunikacji i poprawę funkcjonowania społecznego. Im szybciej dziecko otrzyma pomoc, tym większa elastyczność mózgu i lepsze możliwości kompensacji. Wczesne wsparcie nie tylko rozwija mowę, ale też wspiera samodzielność i budowanie relacji.


Zobacz również

  • Afazja u dorosłych (nabyta)
  • Dyslalia (wady wymowy)
  • Dyzartria i inne zaburzenia neurologiczne
  • Dzieci z trudnościami słuchowymi
  • Jąkanie (zaburzenia płynności mowy)
  • Mutyzm
  • Niedokształcenie mowy o typie afazji (DLD)
  • Opóźniony rozwój mowy (ORM)
  • Terapia miofunkcjonalna
  • Zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD)

Ostatnie wpisy

  • Nowa praca – dzieło Kuby S.
  • Nowa praca – Hanna, Julita i…
  • Nowa praca – Jak wyobrażasz sobie panią Adę logopedę?
  • Kolorowanki uzupełnione!
  • Jajcarska piłka nożna 2024!

Kategorie

  • Logopeda Legnica
  • Neurologopeda Legnica
  • Ogólne
  • Pedagog Legnica
  • Psycholog Legnica
  • Surdologopeda Legnica
  • Wasze prace

Centrum Logopedyczno-Psychologiczne „BAAS” Legnica 2025