Opóźniony rozwój mowy (ORM) to zaburzenie, w którym dziecko nie rozwija umiejętności językowych w oczekiwanym dla swojego wieku tempie. Może to dotyczyć zarówno mowy czynnej (mówienie), jak i biernej (rozumienie). ORM może być spowodowany różnymi czynnikami, takimi jak genetyka, problemy neurologiczne, zaburzenia słuchu, czynniki środowiskowe lub emocjonalne.

Objawy opóźnionego rozwoju mowy:
- Brak gaworzenia w wieku 6-12 miesięcy.
- Brak pierwszych słów w wieku 12-18 miesięcy.
- Ograniczony zasób słów w wieku 2 lat.
- Trudności w budowaniu zdań w wieku 3 lat.
- Problemy z rozumieniem poleceń lub pytań.
Praca z dzieckiem z opóźnionym rozwojem mowy:
Terapia logopedyczna jest kluczowym elementem pracy z dzieckiem z ORM. Oto kilka kroków i metod, które mogą być stosowane:
- Diagnoza logopedyczna:
- Logopeda przeprowadza szczegółową ocenę umiejętności językowych dziecka, aby określić zakres i przyczyny opóźnienia.
- Indywidualna terapia logopedyczna:
- Terapia jest dostosowana do potrzeb dziecka i może obejmować ćwiczenia stymulujące rozwój mowy, np.:
- Ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia artykulacyjne.
- Rozwijanie słownictwa.
- Ćwiczenia rozumienia mowy.
- Nauka budowania zdań.
- Terapia jest dostosowana do potrzeb dziecka i może obejmować ćwiczenia stymulujące rozwój mowy, np.:
- Stymulacja językowa w domu:
- Rodzice są zachęcani do aktywnego wspierania rozwoju mowy dziecka poprzez:
- Częste rozmowy z dzieckiem.
- Czytanie książek.
- Śpiewanie piosenek.
- Zachęcanie do naśladowania dźwięków i słów.
- Rodzice są zachęcani do aktywnego wspierania rozwoju mowy dziecka poprzez:
- Współpraca z innymi specjalistami:
- W zależności od przyczyny opóźnienia, może być konieczna współpraca z psychologiem, neurologiem, audiologiem lub pedagogiem.
- Zajęcia grupowe:
- Czasami dzieci uczestniczą w zajęciach grupowych, gdzie mogą ćwiczyć umiejętności komunikacyjne w interakcjach z rówieśnikami.
- Technologie wspomagające:
- W niektórych przypadkach stosuje się narzędzia wspomagające komunikację, takie jak aplikacje czy specjalne urządzenia.
Ważne aspekty terapii:
- Regularność: Ćwiczenia powinny być prowadzone systematycznie.
- Cierpliwość: Postępy mogą być powolne, ale ważne jest, aby nie zniechęcać się i kontynuować pracę.
- Pozytywne wzmocnienie: Chwalenie dziecka za nawet najmniejsze postępy motywuje je do dalszych wysiłków.
Opóźniony rozwój mowy wymaga indywidualnego podejścia i często długotrwałej terapii, ale przy odpowiednim wsparciu wiele dzieci osiąga znaczną poprawę w komunikacji.
Jak zacząć współpracę?
Wiemy, że samo podejrzenie, że naszemu dziecku może dolegać ten rodzaj dysfunkcji może być dla rodzica trudne, ale lepiej w tym względzie być nadopiekuńczym niż przegapić moment, w którym można wypracować z dzieckiem relację umożliwiającą jego rozwój.
Prosimy o umówienie konsultacji w dogodnej dla Państwa formie: telefonicznie bądź przez naszą rejestrację elektroniczną.